wtorek, 12 sierpnia 2008

Sezon na tarty

TARTA CEBULOWA Z SEREM PLEŚNIOWYM

U mnie jednak nie tylko sezon na cytryny, ale również na tarty ...

Przepis pochodzi pochodzi z książki Rachel Allen pt. RACHEL’S FAVOURITE FOOD AT HOME. Nabyłam niedawno dwie książki tej autorki i próbuję powoli jej smakowitości.

Do nich również można zaliczyć właśnie tę tartę. Dwa główne składniki, proste i bardzo dobre.



Ja akurat użyłam sera pleśniowego, który miał żółty kolor, taki miałam pod ręką.

Jeśli chodzi o nadzienie to zrezygnowałam z ziół. Nie chciałam żeby zdominowały smak cebuli. Pozwoliłam sobie natomiast dodać 2 łyżki octu balsamicznego i szczyptę cukru.


NADZIENIE:

4 łyżki oliwy z oliwek

3 duże cebule

100 g sera pleśniowego, np. Lazur

tymianek lub rozmaryn

sól, pieprz


Jeśli chodzi o ciasto na tartę, to bez względu na nadzienie korzystam z jednego sprawdzonego przepisu:


CIASTO:

180 g mąki

90 g zimnego masła

1 żółtko

2 łyżki zimnej wody


Do wyrobienia ciasta użyłam robota kuchennego. Wsypać mąkę, pokrojone w kostkę masło i uruchomić robota na kilka sekund. Dodać żółtko i miksować przez kolejne kilka sekund. Wlać po jednej łyżce wody, ciągle miksując. Wszystko powinno na tym etapie przybrać kształt wyrobionego ciasta, jeśli byłoby za suche dodać jeszcze 1 łyżkę wody. Wyjąć, uformować kulę, zawinąć w folię do żywności i włożyć do lodówki na 30 minut.

Formę o średnicy 23 cm smarujemy cieniutką warstwą masła. Wyjmujemy z lodówki ciasto, rwiemy na kawałki i wylepiamy nimi formę. Nakłuwamy ciasto widelcem wzdłuż całej formy i wkładamy do lodówki na kolejne 10 minut.

Po tym czasie pieczemy ciasto (wierzch ciasta powinien być luźno przykryty papierem albo folią aluminiową, aby się nie spiekło zbyt mocno) w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 20 minut. Wyjmujemy z piekarnika i odstawiamy. W tym momencie obniżamy temperaturę piekarnika do 120 stopni.



Żeby przygotować nadzienie należy pokroić cebulę na plastry i usmażyć a oliwie z oliwek, koniecznie na wolnym ogniu, aby zmiękła. Powinno to zająć około 20 minut. Należy zamieszać cebulę od czasu do czasu. Pod koniec smażenia doprawić solą i pieprzem (ewentualnie octem balsamicznym, cukrem).

Przełożyć usmażoną cebulę na ciasto, posypać pokruszonym serem pleśniowym i wstawić do piekarnika na około 3 minuty, do momentu aż ser się rozpuści.

3 komentarze:

ewena pisze...

no i ta też pięknie i apetycznie wygląda...:))

Anonimowy pisze...

niesamowicie wygląda ta niebieska pleśń na wierzchu ;)

Anonimowy pisze...

Jestem wielką ale to wielką, przez duże "W" wielbicielką tart. Tarta z cebulą i serem, zwłaszcza pleśniowym musi być rewelacyjna! Aż ślinianki zaczęły mi intensywniej pracować na samą myśl o ciepłym kawałku chrupiącej tarty z delikanie maślanym i ostrym zarazem kawałkiem roztopionego sera pleśniowego. Ach ... chciałoby się, chciało. A więc zrobię jutro na kolację :) A co będę się kalorycznie oszczędzać :) :) :)
Lisiczko - przecudnej urody zdjęcia, jak zawsze. Z wielką przyjemnością do Ciebie zawsze zaglądam!
Pozdrawiam Olga Smile